Presja ze strony otoczenia na współczesne organizacje związana z koniecznością bardziej zrównoważonego rozwoju wydaje się narastać. To już nie tylko kaprys wybranych organizacji, ale konieczność i norma. Zaniechania w tym obszarze mogą się zemścić, gdyż zarówno klienci, jak również pracownicy zaczynają oceniać organizacje przez pryzmat ich działań wobec otoczenia społecznego, środowiskowego. Pandemia Covid-19 tylko ten trend pogłębia.
Organizacje nie zaczną się jednak zmieniać same. Potrzebują przywództwa – przywództwa odpowiedzialnego, wizjonerskiego, inicjującego często niełatwe transformacje. Fundamentalnym zadaniem przywódcy jest pokazanie kierunku, w którym organizacja ma zmierzać, konsekwentne dążenie do niego nie ulegając oporom wobec zmian części pracowników, zaangażowanie w zmianę sojuszników. Przywódcy, idąc za sugestią Michaela Portera powinni dostrzec, że wspomniana wyżej presja otoczenia nie jest tylko zagrożeniem, ale także szansą dla organizacji na zmianę modeli biznesowych, osiągnięcia przewagi nad konkurencją dzięki lepszej współpracy, partnerstwie.
Pandemia Covid-19 radykalnie przyspieszyła transformację cyfrową wielu organizacji. Zmieniła się logistyka, zasady współpracy wewnętrznej, oczekiwania klienta – a co za tym idzie musiały zmienić się modele biznesowe. Jak na te wyzwania mogą zareagować przedsiębiorstwa w Polsce i ich właściciele? Czy mają wybór? Czy, ewentualnie jak powinni zmieniać swoje modele biznesowe? Jak wykorzystać w tym zakresie nowoczesne technologie? Czy pandemia może być sprzymierzeńcem w transformacji cyfrowej?
Wspomniana transformacja w kierunku partnerstwa z otoczeniem przy wykorzystaniu nowych technologii informacyjnych to jednak nie tylko zmiana na poziomie operacyjnym, wykorzystywanych metod i narzędzi. To przede wszystkim zmiana kulturowa – muszą zmienić się zasady współpracy zarówno wewnątrz organizacji, jak i sposób postrzegania partnerów, konkurentów, klientów.
Tym zagadnieniom poświęcony będzie ten interaktywny wykład, w trakcie którego pokazane zostanie, jak na te pytania odpowiedzieć z perspektywy lidera organizacji. Wykład ilustrowany będzie licznymi przykładami firm z różnych branż, które wykorzystały pandemię, aby dokonać zmian w swoim działaniu. Celem jest przede wszystkim zainspirowanie uczestników do refleksji i stworzenia planu działań dla własnej firmy.
Rafał Mrówka
Sylwetka prowadzącego:
Dr hab. Rafał Mrówka jest dyrektorem Centrum Programów MBA w SGH i kierownikiem Programu MBA-SGH, na którym wykłada Przywództwo oraz profesorem w Katedrze Teorii Zarządzania Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Oprócz pracy akademickiej od ponad 20 lat działa w biznesie, prowadząc własne firmy doradcze. Zrealizował kilkadziesiąt projektów biznesowych w obszarach strategicznego zarządzania ludźmi, rozwoju zaangażowania pracowników, rozwoju i rekrutacji kadry menedżerskiej na różnych szczeblach organizacji.